gamingstoel
Lifestyle

Gamingstoelen en verslaving: groeiende trend

Sinds gamen opkwam met de komst van de eerste spelcomputers, is het eigenlijk nooit meer weggegaan. Soms worden er lange tijd geen spellen gereleaset die grote hoeveelheden mensen aantrekken waardoor het concept voor de meesten weer wat meer naar de achtergrond verdwijnt, maar er is altijd wel iets nieuws in ontwikkeling. De laatste trend onder games is bijvoorbeeld Fortnite, wat – zoals veel andere games – voornamelijk tienerjongens trekt. Dit spel in het bijzonder is erg populair omdat het op een PC gespeeld kan worden, en dus ook toegankelijk is voor mensen die lange tijd niet gegamed hebben en geen toegang meer hebben tot een werkende spelcomputer. Ook worden er producten zoals een gamingstoel op de markt gebracht, die het je comfortabeler maken.

Een controversieel onderwerp

Hoe je het ook went of keert, iedereen heeft wel eens gegamed. De Nintendo DS en de Wii worden door veel gezinnen gebruikt met jonge kinderen, tieners of zelfs alleen volwassenen – met meer familiespellen voor alle leeftijden werden gameconsoles hierdoor toegankelijk voor iedereen, en werd het beeld doorbroken van tienerjongens en studenten die dagenlang doorbrengen op hun kamer met hun Playstation of Xbox.

Toch blijft dit nog een heersend beeld als het gaat om gamen. Veel mensen vergeten dan dat ze zelf regelmatig urenlang spelletjes doen op hun telefoon, of blijven letten op Candy Crush en Farmville meldingen terwijl ze door Facebook scrollen. Als het wel in hevige mate wordt gedaan zijn er aan gamen zeker gevaren gebonden. Lange tijd achter elkaar in dezelfde houding zitten is voor niemand goed, en door de gewelddadige aard van veel populaire games onder jongeren is er veel onderzoek gedaan naar toenemende agressie bij langdurig en veelvoudig spelen van deze spellen.

De gevaren van gameverslaving

Gameverslaving is natuurlijk een relatief nieuw concept. Buiten toenemende agressie kan het leiden tot lichamelijke problemen, en daarbij natuurlijk het verwaarlozen van de gezondheid en verantwoordelijkheden wat weer leidt tot nieuwe gevaren door afnemende gezondheid en menselijk contact. De symptomen worden vaak vergelijken met die van gokverslaafden.

Door de angst voor gameverslaving en de gevaren van gamen die steeds vaker worden onderzocht en waar je meer en meer over hoort (met pieken elke keer dat er een nieuw populair spel op de markt komt, zoals de laatste tijd met Fortnite het geval is). Gelukkig zijn er genoeg maatregelen genomen om dit probleem tegen te gaan. Veel games hebben een ingebouwde functie die je na een bepaalde speelduur verteld of zelf verplicht om een pauze te nemen, om tegen te gaan dat mensen niet door hebben hoeveel tijd er voorbijgaat; ook is er bijvoorbeeld een gamingstoel tegen lichamelijke klachten.

Geef een reactie